Er sneuvelden in de Eerste Wereldoorlog meer piloten tijdens training dan tijdens de gevechten
Piloot zijn tijdens de Eerste Wereldoorlog was geen pretje. De primitieve vliegtuigen in die periode waren extreem onbetrouwbaar
De eerste vlucht van de gebroeders Wright had slechts 11 jaar eerder plaatsgevonden. Een van de bijzondere statistieken van de oorlog is dat er meer piloten zijn gesneuveld tijdens training dan tijdens de gevechten zelf. De Amerikanen hadden in 1917 berekend dat ze voor elke 1000 trainingsuren een piloot verloren. Dit lijkt weinig, maar als je bij een bedrijf van 25 mensen zit betekend het dat je elke normale werkweek van 40 uur een collega zou verliezen. Alleen al tijdens de training…
Naast de onbetrouwbaarheid van de machine zat je als piloot in de Eerste Wereldoorlog in een open cockpit. Er werden gedurende de oorlog allemaal technologische verzinsels gedaan om de piloot daarbij te helpen. Veel piloten waren permanent verkouden door de koude temperaturen hoog in de lucht. Op de afbeeldingen in de reel zie je een Duitse piloot die zich klaarmaakt voor een vlucht in 1917. Hij heeft een compleet elektrisch verwarmd pak aan, inclusief een elektrisch verwarmd masker.
In aflevering 43 van The Dutch Historian Geschiedenis Podcast gaat het over de vliegtuigen en piloten tijdens de Eerste Wereldoorlog en de technologische vooruitgang die daarbij geboekt werd. Een van de belangrijkste bijdragers daarvan was de Nederlander Anthony Fokker. Luister de aflevering nu in je favo podcast-app en vergeet vooral geen review achter te laten.